0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (458 امتیاز)
ریتالین چه جور ماده مخدری است و مصرف آن چه عوارضی را در پی دارد؟ آیا این ماده مصرف پزشکی و دارویی نیز دارد؟

2 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (4.9هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ

متیل فنیدیت (Methylphenidate) با نام تجاری «ریتالین» نام دارویی است که توسط کمپانی داروسازی «نوارتین » در سال 1954 به بازار دارویی دنیا عرضه شد. قرص «ریتالین» خواصی شبیه آمفتامین (مانند قرصهای اکستازی) دارد.

قرص های ریتالین در وهله اول برای درمان یکی از انواع اختلال بیماریهای روانی دوران کودکی به نام “بیش فعالی همراه با نقص توجه” استفاده می شود، در مواقعی نیز توسط پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به ”حمله خواب” تجویز می شود که کاربرد آن برای افراد مسنی است که به علت کهولت، قسمت عمده شبانه روز را در خواب به سر می برند. اما دقت کنید که مصرف این دارو و یا موارد دیگر حتما با تجویز پزشک است و دُز مشخصی دارد.

برخی از دانشجویان بدون آگاهی از اثرات زیانبار آن، در شبهای امتحان از این قرص استفاده می کنند تا بتوانند چندین ساعت متوالی بیدار مانده و به شکل غیر معمولی تمرکز خود را در مدت طولانی حفظ کنند. دارویی که عوارض آن بهائی بیش از چند ساعت بیدار ماندن برای درس خواندن دارد اما مصرف کنندگانش از آن بی خبرند.

بهتر است افرادی که نیاز به بیدار ماندن در شب یا افزایش تمرکز دارند با خواب کوتاهی در روز، ورزش، تغذیه مناسب و یا حداقل استفاده از قهوه و چای به این هدف برسند.

از آنجا که ریتالین دارویی است که توسط پزشکان تجویز می شود، مصرف کنندگان تصور می کنند این قرص ها بی‌خطرند و آن ”بد نامی” مواد مخدر را ندارند. در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص ها می تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکایین و آمفتامین باشد. شایع ترین عوارض مصرف خود سرانه قرص های ریتالین عبارتند از:

  • عصبی شدن و بی خوابی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • احساس سرگیجه و سردرد
  • تغییرات ضربان قلب و فشار خون
  • خارش و جوش های پوست
  • دردهای شکمی, کاهش وزن و مشکلات معده
  • مصرف دایمی و اعتیاد(وابستگی)
  • بروز حالت های روان پریشی (جنون) و علایم وابستگی به ریتالین
  • بروز افسردگی پس از قطع مصرف

عوارض مصرف مقادیر زیاد ریتالین:

  • از دست دادن اشتها و سوء تغذیه
  • لرزش و پرش عضلات
  • تب، تشنج و سردرد
  • نامنظم شدن ضربان قلب و تنفس که در مواردی می تواند به شکل خطرناکی ادامه پیدا کند
  • تکرار حرکات و اعمال بی هدف
  • بروز حالت های پارانویید(سوء ظن)، توهم و هذیان
  • احساس حرکت و جنبش حشرات در زیر پوست
  • مرگ (تاکنون در چند مورد سوء مصرف ریتالین منجر به مرگ شده است)

برخی گمان می‌کنند مصرف چنین دارویی مانند استامینوفن بدون خطر است و واکنش چندانی از سوی آنها در مقابل استفاده از این دارو صورت نمی‌گیرد. این بی‌تفاوتی می‌تواند در آینده عوارض جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

ریتالین صرفا برای بیماران خاص و پس از تکمیل مدارک و با ارائه مجوزهای خاص صورت گرفته از سوی پزشکان متخصص ارائه می‌شود. عرضه آن دربرخی مراکز مانند آرایشگاه‌های زنانه به عنوان داروی لاغری، جوار برخی خوابگاه‌های دانشجویی و دانشگاهی سبب شده است این دارو با نام قرص دانشجویی برای تقویت حافظه در دسترس خریداران آن قرار داشته باشد.

منابع: + + +

با جستجو در گوگل می‌توانید اطلاعات بیشتری پیدا کنید

قبل توسط (0 امتیاز)
سلام یکی از سایت هایی که در نتایج گوگل دیدم سایت رها مشاور بود که نظراتش با شما کمی متفاوت بود اما مخالف نه اگرخواستید میتونید سرچ کنید ترگ گل با ریتالین تا وبسایت اش رو ببینید. آدرسشم میذارم https://rahamoshaver.com/%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%DA%AF%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B2%D9%84-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%82%D8%B7%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6/
0 امتیاز
قبل توسط (230 امتیاز)

متیل فنیدات (Methylphenidate) که بیشتر به نام تجاری آن ریتالین (Ritalin) شناخته می شود از مشتقات گروه آمفتامین ها است که برای درمان بیش فعالی، نشانه های نارکولپسی و برخی از مبتلایان به افسردگی تجویز می شود. از این دارو همچنین در درمان خواب آلودگی مزمن (Narcolepsy) در میان افراد میانسال و کهنسال استفاده می شود.

مصرف این دارو برای افراد دارای اضطراب زیاد، فشار عصبی، عصبانیت همراه با بی قراری، حساسیت مفرط نسبت به دارو، فشار خون بالا، گلوکوم، افسردگی های قابل درمان با داروهای ضد افسردگی رایج، تیک های حرکتی و کودکان زیر 6 سال منع می شود.

ریتالین در سال 1954 به بازار دارویی جهان عرضه شد که در ابتدا دارویی برای درمان افسردگی، خواب آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن بود اما به تدریج و با مطالعات بیشتر از آن در درمان بچه‌های بیش فعال استفاده شد اما در سال 1998، دانشجویان، دانش‌آموزان دبیرستانی و نوجوانانی که قصد داشتند در شبهای امتحان بیدار بمانند به مصرف کنندگان قهار این قرص پیوستند. تقویت حافظه، افزایش تمرکز و دقت دانشجویان در هنگام درس خواندن به ویژه شب‌های امتحان از علل گرایش دانشجویان به قرص ریتالین است. فرد بعد از مدتی که قرض را به طور موقتی و برای موقعیت‌های خاصی استفاده می کند به مرور به این ماده اعتیاد پیدا می‌کند. زرد شدن رنگ پوست، مشکلات کبدی، نارسایی کلیه، اضطراب، بی‌قراری، پرخاشگری، رفتار عصبی از عوارض روحی و جسمی شایع در این افراد است و بعد از مدتی فرد را از پا در می آورد.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 2.1هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 761 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.9هزار بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 2.2هزار بازدید
سوال شده 10 سال قبل در درمان و پزشکی توسط mp (7.0هزار امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 215 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 831 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 233 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 479 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 213 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 434 بازدید
...