+1 امتیاز
قبل در وسایل نقلیه توسط (1.1هزار امتیاز)
ماشینم پس از چند ساعت حرکت یدفعه خاموش می شود و در حالی که برق ماشین کاملا درست است و ماشین استارت می خورد، اصلا روشن نمی شود. پس از حدود 10 دقیقه روشن می شود! مشکل از چه چیزی می تواند باشد؟

1 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (2.2هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

دلایل استارت نخوردن ماشین

وقتی که شما استارت رو میزنید در واقع کلید چرخش آرمیچری رو فشار دادید که بهش استارتر میگن و این استارتر، بیشترین آمپر رو از باتری به یک باره میکشه. دلیلش هم واضحه. برای چرخوندن موتوری به اون سنگینی و با سرعت قابل قبول، یه قدرت حداقل 700 واتی میخواد اگه بخوایم این توان رو بر 12 تقسیم کنیم میشه حدود55-60 آمپر به صورت لحظه ای. البته توان استارتر بستگی به عمرش و جنسش و سیمپیچ هاش متفاوت و تا 2 اسب هم میرسه که معنیش اینه که میتونه توانی مادل 1500 وات رو از باتری بکشه و این یعنی نهایتا بتونید چندتا استارت با باتری نو بزنید و بعدش اگه دقت کنید دور استارتر کمتر میشه تا جایی که دیگه باتری توان چرخوندن این الکتروموتور خوش خوراک رو نداره.

اما در اتوموبیل های قدیمی، یه موضوعی که وجود داره، فرسودگی و واکنشهای شیمیایی دوتا سرباتری هستش. این واکنشهای شیمیایی باعث تولید رسوباتی میشن که سرباتری ها رو میپوشونن(مخصوصا سرباتری بدنه) و عملا یه زمانی میرسه که دیگه سرباتری رو یه عایق رسوبی نارسانا میگیره و ماشین دیگه برق نمیرسونه.

این موضوع رو میشه وقتی فهمید که شما سوییچ رو رو حالت ON قرار میدید اما چراغ دینام روشن نمیشه. راه حلش شستن سرباتری ها با آب داغ هستش.

موضوع دیگه، بد جا افتادن سرباتری ها هستش. همونطوری که گفته شد، وقتی قرار باشه 60-70 آمپر از باتری یک باره کشیده بشه (علاوه بر برقی که مورد نیاز موتور برای احتراقه) شما به یه هادی با ظرفیت 60-70 آمپر نیاز دارید. بخاطر همین هم سیمی که به سر باتری ها میاد خیلی کلفته! حالا اگه سرباتری ها درست سر جاشون قرار نگیره و تماس کافی با الکترود های باتری نداشته باشه، به دلایل فیزیکی، سطح دارای تماس، این ظرفیت رو نداره که این آمپراژ رو برای استارتر تامین کنه و ماشین استارت نمیخوره. مثل این میمونه که مثلا بخواهید از لوله ی باریک برای عبور جریان زیادی از آب استفاده کنید. توجه داشته باشید که در این حالت، چراغ دینام روشن میشه اما ماشین استارت نمیخوره! راه حل در این مواقع، سرجا قرار دادن سرباتری و خیس کردنش با استفاده از مایع شیشه شور هستش(این مایع رساناست!) بازم توجه داشته باشید اگر بخواهید از باتری کمکی استفاده کنید و سیمی که باهاش برق رو انتقال میدهید نازک یا نامرغوب باشه، باز هم استارت کار نمیکنه!! تعجب نکنید.

حالت بعدی ضعیف بودن باتری هستش که توانی برای استارتر نداره. در این مواقع هم چراغ دینام روشن میشه اما استارت نمیخوره. البته چراغ دینام نورش ضعیفتر از حالت معمول هستش. چاره ی این کار، استفاده از باتری کمکی هستش.

اما حالت بعدی که خدا نکنه سرتون بیاد، ممکنه خود استارتر مشکل داشته باشه، ایراد فنی استارتر یا ایراد در رله ی تقویت ولتاژش میتونه باعث بشه ماشین استارت نزنه! در این حالت هم شما باتریتون قوی هستش هم سرباتری ها سالمن و هم برق پشت آمپرها میاد! در این حالت چاره کار رو باتری ساز میدونه!

حالت آخر هم میتونه مربوط به سوییچ باشه که علائمش مشابه حالت بالاست و تشخیصش کار باتری سازه.

وجود مشکلات و رفع مشکل در موتور استارت خودرو

بد کار کردن موتور استارت

باطری ضعیف است

وجود مقاومت اضافی در مدار

راه حل: اتصالات را تمیز کرده ودر جای خود محکم کنید چنانچه اشکالی هنوز باقی بود سیمهای رابط فرسوده را تعویض کنید

موتور استارت بد کار میکند

راه حل: موتور استارت را باز کنید و انرا سرویس کنید در صورت لزوم انرا تعمیر کنید

زور زدن ماشین در اثرسفتی بلبرینگهای موتور استارت

راه حل: بلبرینگ استارت را با روغن روغن یا گریس کاری کرد

زور امدن به ماشین در هنگام استارت زدن

راه حل:چند لحظه هنگام استارت زدن موتور را نگاه کنید و سپس موتور استارت را سرویس کنید

هوا بینهاید سرد است

راه حل: قبل از استارت زدن باطری را با اب جوش گرم کنید همانطور که در تاپیک قبلی نیز اعلام کردم

موتور استارت کار نمیکند

راه حل: باطری شارژ ندارد

سویچ استارت زدن خراب است

راه حل: سویچ را تعویض کنید و یا با اسپری ناهید مخصوص یا هر اسپری کنتاکت شور جا سویچ استارت را تمیز کنید

نکته :

بعضی وقتا خودرو شارژ داره ولی موتور روشن نمیشه یعنی ماشین زور خودشو میزنه و چراغهای پشت امپر و کنار کیلومتر هنگام استارت زده حتی نور آن تقییر میکند دست به هیچی نمیخواد بزنید فقط و فقط موتور استارت را باز کرده چون ما بین روتور و استاتور استارت جرم گرفته به ارامی ان جرمها را پاک میکنیم و کمی روغن به ان میزنیم و موتور استارت را سرجای خودش قرار میدهیم.

قبل توسط (0 امتیاز)
+1
اصلا جوابتون مناسب اون اقا نبود گفتند بعد از مدتی استارت خوب میزنه یعنی خراب نیست  پس باطری هم خراب نیست مال من هم دقیقا اونجوری هست سویچ را میچرخونم استارت میزنم دو سه دقیقه مگه میدارم بعد یهویی میزنه حتی باطری ساز برق باطری را زد به یک‌سیمی که سریع استارت خورد بهم گفت بیار رله ببندم من از دست زدن به سیم کشی خوشم نمیاد نبردم اما مشکل همون جوری باقی است ماشینم سمند ای اف سون مدل نود هست اگر کسی را کار میدونم بگه

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 403 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 2.1هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 11.2هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 874 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 2.0هزار بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 616 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 354 بازدید
...