+3 امتیاز
قبل در برنامه نویسی توسط (1.9هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

منظور همون ExpressJS, AngularJS, NodeJSو ...... است خوب حقیقت من اسمشو می ذارم داعش اسکریپت !! ببخشید شوخی کردم  حقیقت ماجرا جاوا بی همتاس ولی جاوا اسکریپت روز به روز از اون حالت یک نواختی بیرون اومده و الان همه کد های که نوشته می شه برای موبایل ، دسکتاپ Cross Platform و قوت اصلی اون هم فعلا وب ، دقیقا چیزی که خود جاوا باعث شد جمله

"Write Once Run any Where" همیشه کنارش باشه و یک مزیت منحصر به فرد برای این زبان حتی Python هم در این محدودیت داره ولی JavaSctipt , Java در زمان فعلی خصوصیت کاملا شبیه به هم دارند .ببخشید متنم زیاد شد خواستم بگم که چرا کنحکاوم عکس زیر همه چیز رو واضح تر می کنه :

به نظر شما JavaScript در آینده رقیب Java می شود آیا پیشرفتی که داشته مستحقه این توجه است ؟

edit:

قبل توسط (1.9هزار امتیاز)
+1
لطفا اگر دوستان دیگری هم در این زمینه گفته ای هست که جا افتاده بگن استفاده کنیم

1 پاسخ

+3 امتیاز
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ

اگر بخواهیم بدور از تعصب صحبت کنیم جواب سوال شما بله است، یعنی در آینده نزدیک جاوااسکریپت نه تنها رقیب سرسختی برای جاوا خواهد بود بلکه امکان دارد از جاوا جلو هم بزند.

برتری های جاوااسکریپت که باعث شده جواب من بله باشد:

  • جاوااسکریپت متعلق به شرکت خاصی نیست و به همین دلیل حتی شرکت هایی که با هم رقابت دارند (گوگل، مایکروسافت، اپل و ...) نیز بر سر جاوااسکریپت توافق دارند.
  • فرایند استاندارد سازی پیاده سازی های مختلف جاوااسکریپت چه در مرورگر ها و چه در سایر جا ها خیلی خوب جلو رفته و دارای ساختار و نظام خوبی است.
  • شرکت ها و گروه های زیادی بر روی جاوااسکریپت سرمایه گذاری کرده اند که این سبب رشد تصاعدی این زبان چه از نظر library و چه performance و ... شده است.
  • جاوااسکریپت زبان استاندارد توسعه سمت کلاینت وب است و توسعه دهندگان ترجیح می دهند برای توسعه frontend و backend برنامه های تحت وب یک زبان برنامه نوسی یاد بگیرند تا اینکه دو زبان برنامه نویسی یاد بگیرند (در سمت frontend با جاوااسکریپت کد بزنند و در سمت backend با جاوا یا پایتون یا ...).
  • اینکه شما یک زبان برنامه نوسی بلد باشید و بتوانید با آن هم برنامه دسکتاپ بنویسید و هم برنامه تحت وب و هم برنامه موبایل و ... همیشه وسوسه کننده بوده است.

اما جاوااسکریپت در حال حاضر مشکلاتی دارد که برای رسیدن به جایگاه گفته شده حتما باید برای آنها فکری بکند:

  • مشکلاتی که در سینتکس و امکانات جاوااسکریپت وجود دارد (مانند وراثت و ...) که باعث می شود با بالا رفتن تعداد خط کد، فهمیدن و نگهداری آن دشوار شود (به نظر می رسد در نسخه های آتی جاوااسکریپت فکری برای آن شده است).
  • برای رقابت با زبان هایی مانند جاوا، جاوااسکریپت باید performance خود را بهبود دهد.
  • ابزار های برنامه نویسی و همچنین firmware های موجود برای جاوااسکریپت باید کاملتر و بالغتر شوند.
قبل توسط (1.9هزار امتیاز)
در ادامه بله باید فکری برای مدیریت هر چه بهتر کد ها هم فایل ها و هم syntax شود آزار دهندس و اینکه بحث و ابزار برای Debugging و بحث Clean Code فکری بشه ولی با این حال شرکت های بزرگی مثل Linkdin که علام کرده که برای Performance از Node کمک میکیرد و Yahoo هم زبان Php رو کنار گذاشته و Node را زبان رسمی این سایت معرفی کرده با اینکه ۳ یا ۴ سالی نیست که از این انقلاب میگذره پیشرفت غیرقابل تصوری داشته است.
خیلی ممنون از جوابتون عالی بود

سوالات مشابه

+2 امتیاز
1 پاسخ 2.1هزار بازدید
+1 امتیاز
0 پاسخ 300 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 584 بازدید
...