+1 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (7.0هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
چرا بعد از ظهر ها اغلب احساس خواب آلودگی دست می دهد و برای مقابله با آن باید چه کرد؟

2 پاسخ

+2 امتیاز
قبل توسط (7.8هزار امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ
کلا پزشکان معتقدند به دو دلیل این مورد روی میده :

۱- غذای چرب و سنگین و کاهش اکسیژن خون  2- تغییرات در PH خون

در مورد اول بیشتر افراد در وعده ناهار غذاهای سنگین و چرب می خوریم که حجم آن هم کم نیست. به همین علت وقتی این غذاها وارد روده می شوند، خون بیشتری روانه این قسمت از بدن می شود تا این همه مواد غذایی سنگین را هضم کند. به طور طبیعی پس از این که خون بیشتری وارد دستگاه گوارش و روده ها می گردد، از حجم خونی که به مغز وارد می شود کاسته خواهد شد و به همین جهت میزان اکسیژن در مغز پایین خواهد آمد و همین باعث می شود احساس خستگی کنیم.

در مورد دوم در طی فرآیند هضم غذا اسید بیشتری در خون ترشح می شود که PH خون را تغییر داده آن را آلکالین می کند. همین آلکالینه شدن خون هم می تواند باعث خواب آلود شدن ما شود. اگر خوب دقت کنید متوجه خواهید شد که وقتی غذاهای بسیار شیرین و دارای کربوهیدرات زیاد می خورید، این حالت خواب آلودگی و سُستی بیشتر خواهد شد.

این غذاها قند خون را به یکباره بالا می برند و همین باعث می شود که پانکراس (لوزالمعده) مقدار زیادی انسولین ترشح کند. این مقدار فراوان انسولین، پروتئینی به نام «تریپتوفان» را به سوی مغز می راند و این ماده در مغز به سروتونین تبدیل می شود. این ماده ی شیمیایی که مسئولیت رساندن پیام های عصبی از یک سلول عصبی به دیگری را بر عهده دارد، در شکل گیری فرآیند خواب هم نقش مهمی ایفا می کند. وقتی میزان این ماده در مغز افزایش می یابد، ما خواب آلود می شویم.

راه حل : یک پیاده روی کوتاه پس از ناهار به کاهش این خواب آلودگی و سُستی کمک می کند.

نوشیدنی های کافئین دار کمتر بنوشید.

در وعده ناهار کمتر غذا بخورید. صبحانه ای حاوی غذاهای پرپروتئین بخورید و به عنوان میان وعده یک خوراکی سبک و مفید مانند میوه یا ماست کم چرب میل کنید و وعده ناهار را مختصر صرف کنید. با این کار سطح قند خون متعادل می ماند و از ترشح بیش از حد انسولین جلوگیری خواهد شد.

یک راه حل مفید دیگر این است که مراقب غذا خوردن خود باشید. از خوردن غذاهایی مانند سیب زمینی، برنج، نان به مقدار زیاد یا پاستا به عنوان ناهار و همچنین از خوردن دسرهای دارای قندهای ساده مانند شیرینی، شکلات و بستنی خودداری کنید. این خوراکی ها دارای قندهای ساده هستند که خوردنشان با بالا بردن ناگهانی قند خون موجب ترشح زیاد انسولین در خون، افزایش میزان ترشح سروتونین در مغز و در نهایت خواب آلودگی شما می شود
+1 امتیاز
قبل توسط (7.0هزار امتیاز)
در ادامه توضیحات خوبی که آمده، لازم است اضافه کنم بهتر است برای رفع خواب آلودگی به جای خوردن مواد کافئین دار و شیرینیجات،که در نهایت موجب چاقی می شود، از مواد پروتئینی که مغز شما بسیار برای حفظ هشیاری بدان نیاز داد استفاده نمایید
قبل توسط (2.2هزار امتیاز)
چجور مواد پروتئینی؟ مثال بزنید لطفا

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 779 بازدید
+3 امتیاز
5 پاسخ 974 بازدید
سوال شده 10 سال قبل در علم و دانش توسط mp (7.0هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 297 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 1.1هزار بازدید
+1 امتیاز
4 پاسخ 6.1هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 432 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 71 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 211 بازدید
+1 امتیاز
4 پاسخ 1.4هزار بازدید
...