0 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (7.0هزار امتیاز)
علوم آنتروپولوژی و اتنولوژی چه فرقی با هم دارند و در چه رشته های تحصیلی به هر یک پرداخته می شود؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (2.5هزار امتیاز)
 

 باسلام

مباحث((آنتروپولوژی)) یا انسان‌شناسی عبارت است از مطالعه علمی نوع بشر از نظر کلیه ویژگی‌های ساختاری و ظاهری و تفاوت‌های فردی انسان‌ها .مباحث((آنتروپولوژی)) یا انسان‌شناسی عبارت است از مطالعه علمی نوع بشر از نظر کلیه ویژگی‌های ساختاری و ظاهری و تفاوت‌های فردی انسان‌ها . در حقیقت نژادشناسی شامل می شود که حوزهٔ گسترده‌ای از فرهنگ تا تاریخ تکامل انسان را در برمی‌گیرد.ماهیت انسان‌شناسی از دیرباز، مقایسه ی بین فرهنگی بوده‌است و نسبی‌گرایی فرهنگی،اصلی اساسی‌ در روش تحقیق انسان‌شناسی شده‌است.

این رشته، اکنون برای مطالعه جوامع ابتدایی و انسان فسیل در کنار انسان‌شناسی جسمانی به کار می‌رود. مردم‌شناسی زندگی اجتماعی و حیات فکری و فرهنگ انسان را با توجه به سیر تاریخی و مناسبات طبیعی و اجتماعی بررسی می‌کند و ویژگی‌های جسمانی و زندگی فکری و فرهنگی انسان‌های نخستین و جوامع ابتدایی را می‌کاود. می‌توان گفت این علم آیینه تمام نمای جامعه معاصر است یعنی می‌تواند علل به وجود آمدن سازمان‌ها و بنیان‌های کهن فرهنگی جامعه بشری را که برخی در جوامع معاصر رایج و برخی دیگر متروک شده‌اند کشف نماید.

اما  اتنولوژی در حقیقت مردم شناسی است که هدف مردم‌شناسی مشاهده جوامع برای شناخت «واقعه‌های اجتماعی» ست، که به ثبت و ضبط این واقعه‌ها پرداخته و آمارهای مربوط را تدوین و برقرار می‌سازد و به انتشار اسناد و مدارک معتبر می‌پردازدومردم‌شناسی به شاخه‌هایی چون مردم‌شناسی زیستی، مردم‌شناسی فرهنگی تقسیم می‌پذیرد و هریک از این تقسیمات نیز بخش‌های متنوع دیگری را در بر می‌گیرد.

شامل مکاتب مکتب کارکردگرایی، مکتب اشاعه، مکتب تکاملی که از شاخه مردم شناسی فرهنگی هستند و شاخه دیگر آن هم مردم شناسی زیستی است.

تحقیقات و نظرات متخصصان این رشته‌ها نشان داده‌است که هرجا مطالعه درباره انسان به صورتی عمومی و کلی و همه‌جانبه‌است اصطلاح آنتروپولوژی، و هر جا به صورتی منطقه‌ای، محدود و مربوط به یک زمینه‌است، اصطلاح اتنولوژی به کار می‌رود.

 
 
 

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 323 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.4هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 13.0هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 467 بازدید
+1 امتیاز
0 پاسخ 202 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 27.4هزار بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 5.0هزار بازدید
...