0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (892 امتیاز)

میگرن چیست و چگونه بوجود می آید؟

1 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (951 امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ
میگرن یکی از اختلالات شدید است که ویژگی آن سردردهای ملایم یا شدید پی در پی می‌باشد و غالباً با علایمی در سیستم عصبی همراه است. این واژه از زبان یونانی گرفته شده است، این نوع از سردرد در یک طرف سر است (بر نیمی از سر تاثیر می‌گذارد) و ماهیتا ضربان‌دار است و از ۲ ساعت تا ۷۲ ساعت ادامه دارد. علایم همراه با آن می‌تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، نورگریزی (افزایش حساسیت به نور)، صدا ترسی (افزایش حساسیت به صدا) باشد و درد به طور کلی با بالا رفتن فعالیت بدنی افزایش می‌یابد.این باور وجود دارد که دلایل بروز میگرن ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است. .حدود دو سوم افراد مبتلا، سردردها را از خانواده به ارث می‌برند. نوسان سطح هورمون می‌تواند نقش داشته باشد: میگرن در زمان بلوغ، در پسرها کمی بیشتر از دخترهاست، اما در میان زنان حدود دو تا سه برابر بیشتر از مردان است. .سردردهای میگرنی معمولاً در دوره بارداری کاهش می‌یابند. .ساز و کار دقیق میگرن ناشناخته است. البته این باور وجود دارد که میگرن به دلیل نوعی اختلال در رگهای خونی و عصبی باشد.

نشانه‌ها و علایم

میگرن نوعاً با سردردهای شدید و پی در پی ظاهر می‌شود که با علایم خودکارهمراه است .حدود 15-30% افراد مبتلا به میگرن تجربه درک آن را را دارند و کسانی که این علایم پیش درآمدی میگرن را دریافت می‌کنند نسبت به کسانی که فاقد این علایم هستند بیشتر مبتلا به میگرن می‌شوند.شدت درد، طول مدت سردرد و تناوب حمله‌ها در افراد مختلف متفاوت است.میگرنی که بیش از ۷۲ ساعت طول بکشد را در اصطلاح وضعیت میگرنی می‌نامند.

 پیش نشانه

پیش نشانه یا علایم اخطار دهنده در حدود ۶۰٪ از کسانی که مبتلا به میگرن هستند دیده می‌شود این علایم دو ساعت تا دو روز قبل از شروع درد در فرد بروز می‌کنند. ممکن است این نشانه‌ها شامل طیف گسترده‌ای از پدیده‌ها باشد از جمله: تغییر خلق و خو، زود رنجی، افسردگی یا سرخوشی، خستگی، سفتی عضلات (بخصوص عضلات گردن)، یبوست یا اسهال، و حساسیت به بو یا صدا.

عامل بیماری

مهمترین عامل بیماری میگرن ناشناخته است. با این حال اعتقاد بر این است که عوامل محیطی و ژنتیکی در بیماری میگرن نقش داشته باشند. برخی از بیماری‌های روانی همچون بسیاری از رویدادهای زیستی یا محرک‌ها با این بیماری در ارتباط هستند که از این دسته می‌توان به: افسردگی، اضطراب، و اختلال دو قطبی اشاره کرد.

عامل ژنتیکی

مطالعه دوقلوها نشان می‌دهد که تاثیر ژنتیکی ۳۴ تا ۵۱٪ در احتمال ابتلا به میگرن موثر می‌باشد.

جنبه‌های محیطی

عواملی نظیر رژیم غذایی نامناسب،اضافه وزن،بو ها و حتی تششع وسایل الکترونیکی ارتباطی نظیر تلفن های همراه،رایانه های همراه و استفاده بیش از اندازه از صفحه نمایش های قدیمی موسوم به CRT نیز تاثیر زیادی بر بروز سردرد ها دارد.

تشخیص بیماری

اگر بیمار دچار سه حمله سردرد یا بیشتر شود.
اگر مدت حمله سردرد بین ۴ ساعت تا سه روز به طول بینجامد.
اگر دو معیار از پایین یا بیشتر در بیمار ظاهر شوند:
سردرد یک طرفه (که نصف سر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد)؛
نبضیدن سر؛
«درد متوسط و شدید»؛
«تشدید سردرد یا سردردی که مانع انجام فعالیت‌های بدنی روزانه شود»
اگر یکی از موارد پایین یا هر دوی آنها در بیمار ظاهر شوند:
احساس تهوع و/یا استفراغ؛
حساسیت به نور (نور هراسی) و صدا (صدا هراسی)

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 474 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 813 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.3هزار بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 684 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 2.4هزار بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 321 بازدید
+1 امتیاز
4 پاسخ 1.6هزار بازدید
+2 امتیاز
5 پاسخ 2.3هزار بازدید
...