+1 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (159 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
یکی بهم توضیح بده VPN یعنی چیه ؟

2 پاسخ

+2 امتیاز
قبل توسط (8.6هزار امتیاز)

VPN يا شبكه مجازي اختصاصي (Virual Private Network) ابزار برقراري ارتباط در شبكه‌ است.اصولاً VPN يك شبكه اختصاصي است كه از يك شبكه عمومي مانند اينترنت براي ايجاد يك كانال ارتباطي مخصوص بين چندين كاربر و دسترسي به اطلاعات بهره مي‌برد.بهره بردن VPN از شبكه‌هاي عمومي مسافت را بي‌معني مي‌سازد، امنيت را بالا مي‌برد و دردسر‌هاي استفاده از پروتكل‌هاي مختلف را كاهش مي‌دهد.

 

یک مثال :

مثال خوبي مي‌توان براي توضيح VPN مطرح كرد. چند جزيره كوچك و مستقل از هم را در اقيانوسي در نظر بگيريد. در اينجا جزيره‌ها نقش مراكزي را ايفا مي‌كنند كه ما قصد اتصال آن‌ها به يكديگر را داريم. اقيانوس هم مي‌تواند يك شبكه عمومي مانند اينترنت باشد.

براي رفت و آمد از جزيره‌اي به جزيره‌ ديگر مي‌توان از قايق‌هاي موتوري كوچك استفاده كرد. البته استفاده از اين قايق‌ها بسيار وقت‌گير و البته ناامن است. هر كس از جزيره‌هاي ديگر مي‌تواند رفت و آمد شما را مشاهده كند. از اين رو مي توان قايق را به استفاده از وب براي ايجاد ارتباط بين دو مركز تشبيه كرد.

فرض كنيد كه بين جزيره‌ها پل‌هايي ساخته شده‌است. استفاده از اين پل‌ها به مراتب بهتر از روش قبلي است. البته اين روش نيز بسيار گران قيمت است و از ايمني كافي برخوردار نيست. اين روش را نيز مي‌توان به استفاده از خطوط Leased تشبيه كرد.

حال استفاده از VPN را به صورت يك زيردريايي كوچك و سريع فرض كنيد. رفت و آمد با اين زيردريايي بسيار سريع و آسان است. از طرفي رفت و آمد شما كاملا? دور از چشمان همه انجام مي‌‌شود.

منبع : عصر ایران

 

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

تو مقاله زیر میتونید با اینفوگرافی متوجه این موضوع بشین

درباره وی پی ان بیشتر بدانید

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 255 بازدید
سوال شده 5 سال قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط Milaad (15 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ 1.6هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 709 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 706 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 657 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 711 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.6هزار بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 1.9هزار بازدید
...