0 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (922 امتیاز)

به نظر میرسه توزیع های لینوکس فدورا و openSUSE خیلی شبیه هم هستند، کسایی که با هر دو توزیع کار کردند تفاوت های اصلی این دو توزیع را ذکر کنند لطفا.

3 پاسخ

+2 امتیاز
قبل توسط (335 امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ
به نظر من مهمترین فرق بین این دو توزیع در نحوه استفاده در بعد توسعه و بعد تجاری هست. فدورا برای شرکت Red Hat  نقش یه نسخه آزمایشی رو برای نسخه Enterprise  و همینطور OpenSuse همین نقش رو برای Suse Enterprise داره. پس برای کسی که میخواد بطور تخصصی برای لینوکس برنامه نویسی کنه (در کاربرد خانگی من تفاوت چندانی نمیبینم) باید با توجه به پلتفرمی که هدفش هست یکی از این دو رو انتخاب کنه.

اما اگر بخواهیم مقایسه کنیم بیشتر سرورهای تجاری دارای سیستم عامل های شرکت Red Hat هستند مخصوصا سرورهای شرکت های مالی و مخابراتی و به همین خاطر من کاکردن با Fedora رو به خاطر این مزایایی که گفتم ترجیح میدم.
+1 امتیاز
قبل توسط (7.8هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

opensuse روی kde خیلی کار کرده و فدورا رو گنوم ،پکیج های فدورا به روز تر هست، تنظیمات و.... در opensuse راحت تر هست، مشکلات فدورا کمتر هست و فدورا پایداری بیشتری داره ، لذت کار با فدورا برای کسانی که دوست دارند همه چیز رو یاد بگیرند بیشتر هست و اینکه پکیج های opensuse بسیار زیاد تر هست و دو دلیل که خیلی از کاربران از opensuse زیاد تعریف نمیکنند اینه که :


۱- قرارداد با مایکروسافت داره
۲- yast ( و oneclick ) که با راحتیش لذت رو از کاربران لینوکس برده

ولی opensuse یکی از توزیع های خوب برای کسانی هست که می خوان با لینوکس های rpm بیس آشنا بشن نمی‌گم فدورا بهتر از opensuse هست یا نه. ولی سرعت پیشرفتش، قابلیت‌هایی که هر روز داره بهش اضافه می‌شه، جامعهٔ فعالش، فروم‌ها و منابع یادگیری که برای فدورا هست، مطمئنناً از opensuse بیشتره. برای همین به نظر من این تغییر عادت، با وجود این‌ که ممکنه سخت باشه، ولی می‌ارزه.
در مورد Yast هم بگم که فدورا و opensuse هر دو تا از سیستم مدیریت بسته‌های RPM استفاده می‌کنند. برای مدیریت به‌روزنگه‌داری سیستم، opensuse از Yast استفاده می‌کنه و فدورا از YUM که کار کردن با yum خیلی راحته.

0 امتیاز
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)

تفاوت های اصلی (هر چند ناچیز) این دو توزیع پایه لینوکس عبارتند از:

  • معمولا در فدورا از قابلیت های جدیدتری استفاده می شود در حالی که openSUSE بیشتر از قابلیت های پایدارتر استفاده می کند.
  • openSUSE پشتیبان اصلی محیط دسکتاپ KDE است در حالی که فدورا پشتیبان اصلی محیط دسکتاپ GNOME.
  • فدورا قوانین سختگیرانه تری (به نسبت openSUSE) برای قرار دادن یک نرم افزار در repository های خود دارد و بهمین دلیل برای استفاده از بعضی از نرم افزار های معروف مانند VLC باید از سایر مخازن نرم افزاری استفاده شود.
  • سرعت اجرا فدورا کمی سریعتر از openSUSE است.
  • اعمال تنظیمات شخصی در openSUSE بدلیل وجود Yast ساده تر از فدورا است.
  • مستندات openSUSE بهتر از فدورا است.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 1.0هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 716 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 390 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 550 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.5هزار بازدید
...