0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (843 امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط

چه دلایل عمده ای دندان و دهان را مستعد عفونت یا مشکل های دیگر می کند؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)

من این بیماری را به دو دسته تقسیم می کنم. مهمترین بخش، بیماریهاست که به نوعی در آن نقص ایمنی مطرح است و یا فرد به دنبال مصرف دارو، سیستم ایمنی اش تضعیف شده مثلا فرد به علت نقص مزمن کلیه، پیوند کلیه شده و ایمونوساپرسیو مصرف می کند، پیوند کبد شده یا بیماری ایدز دارد. از همه مهمتر دو تا مسئله باعث ضعف سیستم ایمنی می شود که این دو عبارت است از: سیگار و الکل. دو تا عادت غلط که می‌تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی هم از نوع سلولی و هم از نوع خونی یا همورال شود.

این دو عامل فرد را مستعد به عفونتهای ویرورسی و میکروبی می کند. چون باعث نقص ایمنی فرد می شوند. البته دسته ی سومی در کشور ما وجود دارد که آن بیماری دیابت است به خصوص نوع دو. افراد دیابتی مستعد آبسه های متعدد لثه و اطراف دندان و حتی نوک ریشه هستند.

این افراد باید توجه کنند و کنترل متابولیکی قند خونشان خوب باشد زیرا هم عفونت لثه باعث عدم کنترل خوب دیابت می شود و هم بیماری دیابت باعث عفونتهای لثه و دهان می شود. حتی عفونتهای اطراف ریشه دهان را به عنوان عارضه ششم دیابت ذکر کردند. نکته آخر بحث چاقی هاست که آمار آن رو به افزایش است. چاقی در آینده از نظر فیزیوپاتولوژی یا آسیب شناسی می تواند زمینه ساز دیابت باشد اما چاقی می تواند مقداری هم باعث عدم تعادل در سیستم ایمنی شود و فرد را مستعد عفونت ها کند. پس هر فرد می تواند با تهیه مسواک، آموزش صحیح مسواک زدن به سلامت دهان و دندان خود کمک کند.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 9.3هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 886 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 545 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.5هزار بازدید
سوال شده 9 سال قبل در درمان و پزشکی توسط mp (7.0هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 379 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 327 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 514 بازدید
...