0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (1.0هزار امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط

چه علایم و نشانه هایی در ناخن می تواند نشانه ای از در خطر بودن سلامت باشد؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (230 امتیاز)

هماتوم یا خونمردگی: علت بروز هماتوم، ضربه به ناخن است. ضربه باعث می‌شود، خونریزی خفیفی بین ناخن و بستر آن ایجاد شود. در مواقعی که خونریزی شدید است پرده سیاه‌رنگی ناخن را فرامی‌گیرد که باعث جدا شدن ناخن از بستر می‌شود. هماتوم‌های بزرگ و دردناک را پزشک باید تخلیه کند چون جذب خودبه‌خود آنها از پوست زمان زیادی لازم دارد. جدایی ناخن از بستر فضای مناسبی برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها ایجاد می‌کند.

ایجاد خطوط تیره در ناخن: در بعضی از افراد به دلایلی فعالیت ناخن افزایش می‌یابد. این وضعیت باعث ایجاد خطوط عمودی به رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه در ناخن می‌شود. وجود این خطوط در ناخن هشدار‌دهنده است چون می‌تواند علامتی از سرطان پوست باشد که در ناحیه ناخن و اطراف آن ایجاد شده است. چنین افرادی حتما باید به متخصص پوست مراجعه کنند تا علت اصلی وجود چنین خطوط تیره‌ای مشخص و سرطان پوست رد شود.
ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن: لکه‌های سفید کوچک روی ناخن عارضه بسیار شایعی است و جای نگرانی هم ندارد. این ضایعات معمولا در اثر آسیب‌های جزیی روی ناخن ایجاد می‌شوند و از نظر پزشکی نیاز به درمان ندارند. گاهی گفته می‌شود که لکه‌ها در اثر کمبود مواد غذایی مانند کلسیم، پروتئین و... به‌وجود می‌آیند، در حالی که هیچ ارتباطی بین لکه‌های سفید و کمبود مواد غذایی وجود ندارد.

ناخن قاشقی‌شکل: این مشکل به‌طور مستقیم مربوط به ناخن نیست و مشکل از نقطه دیگری در بدن است که روی ناخن‌ها تاثیر می‌گذارد. ناخن‌های قاشقی‌شکل نازک هستند و لبه‌های برجسته‌ و حالت مقعر پیدا می‌کنند. مشکل اصلی فقر آهن است پس درمان نیز جبران فقر آهن خواهدبود. به‌تدریج و با گذشت زمان ناخن‌ها شکل و زیبایی اولیه خود را به‌دست خواهند آورد.

ناخن سفید رنگ: در این حالت 90-80 درصد بستر ناخن سفیدرنگ می‌شود. این مشکل در افرادی دیده می‌شود که دچار مشکلات کبدی و هپاتیت هستند. در این اختلال ناخن‌های هر دو دست درگیر هستند. تغییر رنگ یک یا دو ناخن از نظر پزشکی اهمیت زیادی ندارد. در بیمارانی که شیمی‌درمانی می‌شوند نیز شاهد سفید شدن ناخن‌ها هستیم. داروهای شیمی‌درمانی روی بعضی از سلول‌هایی که رشد بیشتری دارند تاثیر می‌گذارند. ناخن نیز بافتی است که رشد دائمی دارد. این تغییرات موقتی هستند و با قطع شیمی‌درمانی احتمال بازگشت ناخن‌ها به حالت اول زیاد است.

زرد شدن ناخن: زرد شدن ناخن نیز می‌تواند نشانه وجود بیماری زمینه‌ای در بدن باشد. بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های عفونی ریه، بعضی از اختلالات هورمونی، دیابت و... می‌توانند باعث زردی ناخن شوند. بعضی از عفونت‌های قارچی، استفاده زیاد از لاک ناخن و نگه‌داشتن طولانی‌مدت سیگار نیز از عوامل مهمی هستند که باعث زردی ناخن می‌شوند. قابل‌توجه اینکه با کنترل بیماری‌های زمینه‌ای، کنار گذاشتن سیگار و کاهش استفاده از لاک ناخن زردی به‌تدریج برطرف خواهد شد.

کبود شدن بستر ناخن: این تغییر در افرادی دیده می‌شود که به‌طور مزمن دچار کمبود اکسیژن هستند. در افرادی که مبتلا به عفونت ریوی یا بیماری‌های ریوی و قلبی-عروقی هستند، سلول‌های بدن با کمبود اکسیژن مواجه می‌شوند. در واقع سرخرگ‌ها حامل خون حاوی اکسیژن نیستند و بستر ناخن کبود می‌شود.

تغییر ناخن ناشی از بیماری پوستی: بیماری‌های پوستی‌ای وجود دارد که علاوه بر درگیر کردن پوست، ناخن‌ها را نیز درگیر می‌کنند. بیماری پسوریازیس و لیکن‌پلان از این گروه هستند. گرچه این دو بیماری عمدتا علائم پوستی دارند ولی در مواقعی که بیماری طول‌کشیده، ناخن نیز تغییر شکل به‌صورت ایجاد شیارهای طولی، نقطه‌نقطه شدن سطح ناخن و... پیدا می‌کند. بیماری‌های ناخن که ناشی از بیماری‌های پوستی هستند معمولا همه ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کنند.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 443 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 770 بازدید
سوال شده 10 سال قبل در درمان و پزشکی توسط mp (7.0هزار امتیاز)
0 امتیاز
3 پاسخ 467 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 328 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 711 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 401 بازدید
+1 امتیاز
5 پاسخ 30.3هزار بازدید
...