0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (843 امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط

چاقی چه مشکلات و بیماری هایی را موجب می شود؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (690 امتیاز)

1-اختلالات دستگاه حركتی 

افراد دارای اضافه وزن و چاق (در درجات مختلف) در معرض ابتلا به عوارض استخوانی (به خصوص مفصل زانو و آرنج) و كمردرد می‌باشند. صافی كف پا، خارپاشنه، اختلالات مفصلی به خصوص مفصل زانو (استئوآرتریت Osteo arthritis) و افزایش خطر شكستگی از دیگر اختلالات حركتی مرتبط با چاقی می‌باشند.

2-عوارض پوستی 

تغییرات متعدد پوستی به صورت كشش یا ترك‌خوردگی یا بروز آكانتوزیس نیگریكانس Acanthosis nigricans به همراه افزایش رنگدانه در اطراف گردن و زیربغل، پوست چرب، پرمویی در اثر چاقی دور از انتظار نمی‌باشد.

3-اختلالات تنفسی و ریوی 

از جمله وقفه تنفس در هنگام خواب (آپنه) سندرم Pickwick، افزایش حجم باقیمانده ریوی، كاهش ظرفیت ریه‌ها و حجم تهویه آن و حتی بروز آسم از عوارض چاقی و اضافه وزن محسوب می‌شوند.

4-بیماری بدخیم 

مردان و زنانی كه شاخص توده بدنی (BMI) آنها بالاتر از 40 باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های بدخیم در نواحی روده بزرگ، مقعد، مری،كبد، كیسه صفرا، پانكراس، غدد لنفاوی، كلیه‌ها و مغز استخوان قرار می‌گیرند و خطر بالای مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان معده، روده بزرگ و پروستات مردان چاق و سرطان سینه، دهانه رحم، تخمدان و مثانه زنان چاق را تهدید می‌نماید.

5-اختلالات جنسی

خانم‌هایی كه انباشتگی چربی‌های اضافه در ناحیه شكم دارند و به شكل سیب چاق شده‌اند، ممكن است با افزایش میزان هورمون تستوتسترون، مبتلا به هیرسوتیسم و رویش موهای زاید گردند. كاهش شانس باروری: به عنوان مثال در خانم‌های چاق قاعدگی‌های نامنظم و سیكل‌های ماهانه بدون تخمك‌گذاری رخ داده و شانس بارداری، كاهش چشمگیری می‌یابد و در اغلب موارد بعد از چندین سال عدم موفقیت در باروری با كاهش تدریجی وزن، شانس بیشتری برای باردار شدن پیدا می‌نمایند. چاقی با افزایش خطرات زایمانی نیز همراه است. در مردان چاقی با كاهش سطح تولید تستوسترون و افت میل جنسی همراه است.

6-سندرم متابولیك 

اختلال در تحمل گلوكز و افزایش مقاومت به انسولین كه خود عاملی است كه باعث بالا رفتن میزان انسولین (دیابت نوع دوم)، VLDL خون و همچنین افزایش ساخت تری‌گلیسیریدها می‌شود. با مهار فعالیت و اختلال در مكانیسم‌های بازجذب سدیم و همچنین اختلالاتی در متابولیسم چربی‌ها، موجبات افزایش سطح آنها در جریان خون فراهم و عوارض مختلفی را به تنهایی یا توأما به وجود می‌آورند از جمله پرفشاری خون، تنگی عروق، صدمات مفصلی. چاقی و اضافه وزن باعث تصلب شرایین (اختلال در حالت كشسانی یا قابلیت ارتجاعی رگ‌ها)، كاهش میزان HDL (كلسترول خوب) و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و بزرگ شدن طرف چپ قلب می‌شود. چاقی باعث اختلالات انعقادی، افزایش میزان فیبرینوژن، افزایش لخته خون در رگ‌ها و بسته و تنگ شدن رگ‌های تاجی قلب یا شریان های كرونر شده كه می‌تواند عامل ایجاد نارسایی قلب و مرگ و میر زودهنگام باشد. اختلال عملكرد كبدی و بالا رفتن خطر بروز سنگ‌های صفراوی از عوارض دیگر چاقی و پرخوری می‌باشد چرا كه مواد مغذی مازاد بر نیاز در كبد انباشته شده و ممكن است به تدریج آن رابه كبد چرب تبدیل كرده و در نهایت زمینه ایجاد سیروز كبدی را فراهم سازد. افزایش اوره و اسیداوریك نیز از دیگر عوارض دیگر چاقی می‌باشند.

سوالات مشابه

0 امتیاز
2 پاسخ 539 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 604 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 233 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 255 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 10 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 90 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 235 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 146 بازدید
...