0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (230 امتیاز)

درمان کولیت روده چیست؟

چه مواد غذایی برای این بیماری خطرناک است؟

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (690 امتیاز)

درمان تغذیه ای:

از آنجا که با شروع این بیماری مقدار زیادی از آب بدن به تحلیل می رود، پزشک شما باید شما مواد غذایی و رژیم غذایی متناسبی ارائه نماید تا به جبران مواد از دست رفته بدن شما کمک نماید. درمان تغذیه ای بر پایه ترمیم و پیشگیری از کمبودهای تغذیه، مفید و موثر بوده و می تواند در بهبودی فرد تاثیر به سزایی بگذارد. درمان تغذیه ای با رژیم پرفیبر و کم چرب در بیماران انجام می شود و البته در ارائه رژیم غذایی مواردی مانند نیازهای و شرایط بیماری مدنظر خواهدبود.

در شرایط حاد، تغذیه از طریق رگ با استفاده از محلول ایزوتونیک تشکیل شده از اسیدهای آمینه، گلوکز، چربی، املاح معدنی و ویتامین ها انجام می شود.

ممکن است پزشک با تجویز مکمل ها، کمبودهای تغذیه ای بیمار را جبران نماید. این مکمل ها اغلب سرشار از: روی، مس، کروم و سلنیوم هستند. البته مکمل ها می توانند فیبر زیادی را به بدن وارد کنند. افزایش فیبر در رژیم غذایی مانع از یبوست شده و حرکت راحت توده باقی مانده غذا در روده بزرگ را در پی خواهدداشت، که البته در ادامه التهابات تحتانی روده را کاهش می دهد.

درمان های دارویی:

روش های درمان کولیت اولسراتیو شامل دارو و جراحی هستند. اما جراحی برای کسانی است که به التهاب شدید و مشکلات خطرآفرین دچار می شوند. داروی خاصی برای درمان کامل کولیت اولسراتیو وجود ندارد و مبتلایان معمولا دوره های متناوب عود بیماری را تجربه می کنند. طی این دوره ها علایمدرد شکمی، اسهال و خونریزی رکتوم تشدید می شود و با فروکش کردن نشانه ها بهبودی تا حدی صورت می گیرد.

همان طور که اشاره شد معمولا نوع اولسراتیو با داروی خاصی درمان نمی شود و لذذ هدف استفاده از داروها کمک به رفع علایم، حفظ این حالت و بهبود کیفیت زندگی بیمار است. به طور کلی داروهای کولیت اولسراتیو شامل:

-عوامل ضدالتهابی مانند ترکیبات 5-ASA، کورتیکواستروییدها

- تعدیل کننده های ایمنی مانند سیکوسپورین، متوترکسات و برخی داروهای دیگر هستند.
اخیرا یک داروی جدید حاوی نیکوتین به کار می رود. مدت هاست دیده شده احتمال کولیت اولسراتیو در افراد غیرسیگاری بیشتر است. در شرایط خاص درمان بیماران با نیکوتین صورت می گیرد.

برخی مواد غذایی که ممنوع می باشند:

-شکر و نان سفید
-محصولات تهیه شده از آرد سفید گندم
-غذاهای پرادویه و پرنمک
-چای پررنگ، قهوه و نسکافه
- غذاهایی که در ظرف های آلومینیومی پخته می شوند.

0 امتیاز
قبل توسط (9 امتیاز)

کولیت اولسراتیو (کولیت زخمی) یک بیماری التهابی روده است که به دلیل حمله اشتباه گلبول های سفید باعث ایجاد زخم و التهاب طولانی در دستگاه گوارش می شود. کولیت بر روی روده بزرگ به مرور زمان ظاهر می شود.این بیماری معمولا درمان قطعی ندارد اما می توان آن را به سمت بهبودی و درمان، کنترل نمود. علائم کولیت اولسراتیو شبیه به بیماری کرون بوده و در هر فرد متفاوت است. نشانه های این بیماری بستگی به میزان التهاب و مکان ایجاد آن دارد و ممکن است با گذشت زمان تغییر کنند اما به طور معمول شامل موارد زیر است:

اسهال (اغلب اسهال خونی)
درد شکم
تانسموس
کاهش رشد در کودکان
خون در مدفوع
کاهش وزن
خستگی
بی اختیاری در دفع
هم چنین ممکن است باعث پوکی استخوان، درد مفاصل، مشکلات پوستی، زخم های دهان، التهاب چشم و حالت تهوع نیز شود.

مهم ترین نکته در درمان کولیت روده پرهیز غذایی و رعایت رژیم غذایی است افراد باید از خوردن غذاهای سرخ شده و دارای فیبر بالا خودداری کنند. بهتر است تعداد وعده های غذایی زیاد و حجم غذا کم شود.

درمان دارویی کولیت روده
اگر علائم کولیت خفیف باشد بیمار می تواند از داروهای بدون نسخه مثل ایمیدیوم استفاده کندT اما قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک متخصص مشورت شود. اما در بعضی موارد داروهای نسخه ای مانند آمینوسالیسیلات‌ها و داروهای استروئیدی (داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی) لازم است تا پاسخ ایمنی بدن را کاهش دهند.این داروها باعث درمان قطعی کولیت نمی شوند اما علائم بیماری را کاهش می دهند و از پیشرفت آن جلوگیری می کنند.مقدار و نحوه مصرف داروها حتما باید تحت نظر پزشک تنظیم شود.

درمان کولیت روده از طریق جراحی
اگر علائم بیماری رفته رفته شدیدتر شود و داروها نیز هیچ کمکی به بهبود آن نکند لازم است که برای برداشتن روده بزرگ عمل جراحی انجام شود تا از سرطان روده بزرگ هم جلوگیری شود. این عمل همان کولکتومی یا حذف روده بزرگ است.با توجه به عواملی مانند سن بیمار، میزان پیشرفت بیماری و سلامت کلی بیمار از یکی از دو روش جراحی استفاده میشود: در روش اول کل روده بزرگ حذف می شود و سپس برای تخلیه ضایعات یک کیسه خارجی ایجاد می شود که به پوست وصل است.

اما در روش دوم با استفاده از روش های جدید جراحی یک کیسه داخلی در روده کوچک ایجاد می کنند که به عضله مقعد وصل است.

درمان خانگی کولیت اولسراتیو
ورزش منظم و تغییر در سبک زندگی توسط خود فرد، از روش های بهبود علائم بیماری است.فرد بیمار باید یک رژیم سالم و آرام بخش داشته باشد که بتواند در طول روز انرژی بدن خود را تامین کند زیرا این بیماری باعث کاهش اشتها در بیمار می شود. سعی کنید غذاهای نرم و ملایم را نسبت به غذاهای تند و فیبردار بیشتر مصرف کنید. همچنین اگر در تحمل لاکتوز دچار مشکل هستید با توصیه پزشک خود مصرف لبنیات را محدود کنید.

مصرف سیگار و الکل ممنوع
پرهیز از خوردن نوشابه های گازدار، کافئین، و وعده های بزرگ غذایی
کاهش مصرف لبنیات
پروتئین و ویتامین c مصرف کنید
مصرف مایعات و آب کافی
ورزش منظم و دوری از استرس
اسید های چرب مگا ۳ به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارند بسیار مفیدند.
مصرف دمنوش های چای سبز، چای بابونه، شیرین بیان، چای زردچوبه
زردچوبه به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می تواند در بهبود التهاب کولیت اولسراتیو مفید باشد

برگرفته از سایت https://jarah.clinic/

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 238 بازدید
سوال شده 7 سال قبل در درمان و پزشکی توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
0 امتیاز
2 پاسخ 542 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 364 بازدید
0 امتیاز
4 پاسخ 442 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 700 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 853 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 423 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.6هزار بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 962 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.1هزار بازدید
...