0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (230 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

نفس تنگی در دوران بارداری به چه علت است؟

چگونه نفس تنگی در این دوران را می شود کاهش داد؟

3 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (690 امتیاز)

تنگی نفس در بارداری بسیار رایج است. احساس نفس تنگی اغلب در مادرانی که دوقلو یا چند قلو باردار هستند و یا دچار اضافه وزن بارداری می‌باشند، مشاهده می‌شود.

در حالت نفس تنگی احساسی مثل باد شدن به شما دست می‌دهد و اینکه حس می‌کنید نمی‌توانید خوب نفس بکشید. در این شرایط سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.

این مساله می‌تواند تا حدی مربوط به افزایش برخی هورمون‌ها در بارداری باشد مانند پروژسترون که مغز را تحریک کرده تا به شش‌ها دستور دهد که به هوای بیشتری نیاز دارد. این وضعیت به شما چنین احساسی می‌دهد که می‌خواهید بیشتر و عمیق‌تر نفس بکشید. این یکی از روش‌های سازگاری است که بدن در شرایط بارداری برای کمک به دریافت اکسیژن بیشتر برای جنین انجام می‌دهد. علاوه بر این فشاری که رحم در حال رشد مادر به پرده دیافراگم وارد می‌آورد بخصوص در سه ماهه سوم بارداری می‌تواند باعث نفس تنگی شود.

در برخی حالات دیگر مانند کم خونی و آسم این دو نیز به نوبه خود می‌توانند باعث نفس تنگی شوند. در طول مدت بارداری بدن مادران به منظور سازش با شرایط حمل بچه دچار تغییراتی می‌شود و همین تغییرات هستند که باعث نفس تنگی می‌شوند.

در اوایل بارداری محیط اطراف قفسه سینه وسیع‌تر شده این تغییرات با حرکات به سمت بالا و به سمت خارج قفسه سینه همراه هستند که باعث افزایش ظرفیت تنفسی شش‌ها می‌شود. علاوه بر این هورمون پروژسترون به بدن شما کمک می‌کند که مکانیسم جذب اکسیژن و انتقال آن به رگ‌های خونی از شش‌ها را تنظیم کند.

در نتیجه بدن شما نسبت به میزان دی اکسید کربن خارج شده در عمل بازدم حساس‌تر است. با انجام این تغییرات در بدن، شما قادرید به همان صورت قبل، اما به شکلی عمیق‌تر تنفس کنید که حالتی شبیه تنگی نفس ممکن است به شما بدهد. اندازه جنین در سه ماهه سوم ممکن است این احساس را در شما بیشتر کند. تنگی نفس در بالا رفتن از پله‌ها ممکن است برای شما ناراحتی ایجاد کند، اما طبیعی است و ضرری ندارد.

برای کاهش آن:

1- تمرینات و حالات مناسب

با انجام حرکت مناسب صاف ایستادن و بلند کردن سر و شانه‌های به عقب داده شده می‌توانید احساس نفس تنگی در بارداری را کمتر کنید. تصور کنید روی یک خط عمودی ایستاده‌اید و جناغ سینه خود را صاف نگه دارید و آرام نفس بکشید.

2- تمرینات ورزشی

تمرینات هوازی به شما کمک می‌کند که نفس کشیدن خود را بهتر کنید (کیفیت تنفس) و نبض شما آهسته‌تر بزند. قبل از شروع تمرینات ورزشی حتما با پزشک خود مشورت نمایید. می‌توانید یوگای بارداری را انجام دهید. یوگا شامل حرکات و تمرینات  تنفسی و حرکات کششی است که باعث بهبود حال شما می‌شود.

3- آرام سازی

وقتی دچار نفس تنگی می‌شوید اضطراب هم به سراغ شما می‌آید و باعث می‌شود نفس‌هایتان کوتاه‌تر شود، اما بهترین کار این است که آرام باشید آرامش خود را حفظ کنید و استراحت کنید تا به حالت طبیعی برگردید.

0 امتیاز
قبل توسط (10 امتیاز)

نرمال بودن فشار خون در دوران حاملگی یک موضوع ضروری است. بیماری ای هست به نام فشار خونِ بارداری که نباید از دست در بره. به نظرم تنگی نفس می تونه از فشار خون بارداری باشه. باز هم بیشتر تحقیق کنید.

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

بسیاری از زنان این با پیشرفت دوران بارداری دچار تنگی نفس می‌شوند. حدود سه چهارم از زنان بارداری که هرگز احساس تنگی نفس نداشته‌اند در دوران بارداری آن را تجربه خواهند کرد. به طور کلی تنگی نفس در بارداری ضرری ندارد و بر مقدار اکسیژن مورد نیاز جنین تأثیر نمی‌گذارد. در دوران بارداری نیاز به اکسیژن بیشتری وجود دارد. افزایش هورمون‌ها به ویژه پروژسترون، به طور مستقیم عضلات و مویرگ‌های ریه را تحت تأثیر می‌گذارد و باعث تحریک مرکز تنفسی در مغز می‌شود. به صورتی که تعداد تنفس شما در هر دقیقه در دوران بارداری کمی تغییر می‌کند و مقدار هوای دم و بازدم با هر نفس به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. با رشد رحم و فشار بر دیافراگم، تنفس مشکل‌تر می‌شود. درصورت داشتن اضافه‌وزن و یا بارداری چندقلویی علایم آن بیشتر می‌شود. در ماه آخر بارداری و از حدود 36 هفتگی با حرکت رو به پایین جنین، علایم آزاردهنده کاهش می‌یابد

 

بهترین دکتر جراح زیبایی زنان در تهران

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 340 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 501 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 346 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.0هزار بازدید
...