0 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (801 امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط

انواع مقاومت های الکتریکی چیست؟

در نقشه ی شماتیک مدار مقاومت را چگونه نمایش می دهند؟

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (801 امتیاز)

مقاومت ها انواع مختلفی دارند. معمول ترین و متداول ترین نوع مقاومت ها، مقاومت کربنی می باشد که قیمت بسیار پایینی (حدود 20 تومان) دارند و مقادیر آنها از چند صدم اهم تا 10 میلیون اهم است. مقاومت های لایه کربنی، لایه فلزی، اکسید فلزی و سیمی از انواع دیگر مقاومت هستند. در شکل زیر تعدادی مقاومت کربنی مشاهده می کنید:

مقاومت متغیر که به آن پتانسیومتر می گویند نوعی از مقاومت است که مقدارش قابل تنظیم می باشد (این نوع مقاومت ها کشویی یا  محوری  می باشند که با چرخاندن محور یا حرکت به بالا و پایین می توان مقدار مقاومت را تنظیم کرد). در شکل زیر چند مقاومت متغیر را مشاهده می کنید:

نوع دیگری از مقاومت، مقاومت حرارتی (ترمیستور) می باشد که مقدار آن با تغییرات دما عوض می شود. از این مقاومت دو نوع NTC و PTC وجود دارد که نوع NTC مقاومتش با افزایش دما کاهش می یابد و مقاومت نوع PTC با افزایش دما مقدارش زیاد می شود.

نوع دیگری از مقاومت، مقاومتهای آجری هستند که خیلی بزرگ هستند (به اندازه ی 10cm در 2cm) و می توانند توان های بالا را تحمل کنند و دیر داغ می شوند مانند مقاومت های 5 وات و 10 وات.

نوعی دیگر از مقاومت، مقاومت نوری (LDR) می باشد که اگر نور به آن بتابد مقدارش کم می شود به شکل زیر توجه کنید.

گاهی اوقات برای نمایش مقدار مقاومت مثلاً 3.6KΩ آن را به صورت 3K6 نشان داده و یا برای نمایش مقاومت1.8Ω یا 10Ω آن را به صورت 1R8 و یا 10Rنشان می دهند. در نقشه های شماتیک (schematic) مقاومت را با حرف R نشان می دهند.

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

مقاومت های الکتریکی انواع مختلفی دارند. پیشنهاد میکنم که مقاله ی زیر را بخون که خیلی می تونه بهت کمک کنه : 

enlightened  انواع مقاومت های الکتریکی و کاربرد آنها

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 4.4هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 350 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 2.8هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 594 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 423 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 448 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 325 بازدید
...