0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (1.3هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

دندان درد در دوران بارداری به چه علت است؟

راه درمان آن چیست؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (1.0هزار امتیاز)

زمان بارداري بعضي از مشكلات خواه نا‌خواه براي دهان و دندان‌ها به وجود مي‌آيد كه بخشي از آن به دليل تغييرات هورموني است. از آغاز دوران بارداري سطح بعضي هورمون‌ها در بدن تغيير مي‌كند و همين تغييرات هورموني باعث پرخوني در رگ‌ها مي‌شود. لثه‌هاي پرخون يكي از مشكلاتي است كه زنان در دوران بارداري با آن مواجه مي‌شوند.

در اين زمان لثه‌ها حساس است و خيلي زود دچار خونريزي مي‌شود. البته پرخوني لثه در دوران بارداري يك مشكل طبيعي است ولي التهاب لثه مي‌تواند باعث حساسيت لثه‌ها و دردناك شدن آن‌ها  شود و بنابراين خانم‌هاي باردار با ملايمت مسواك بزنند يا از نخ كشيدن دندان‌ها امتناع كنند كه عواقب آن باقي ماندن ذرات غذا لا‌به‌لاي دندان‌ها و پوسيدگي تدريجي دندان‌ها در قسمت‌هاي پاييني است. از سوي ديگر در دوران بارداري بخشي از مواد معدني براي رشد جنين مصرف مي‌شود و كمبود مواد معدني براي مادر را در پي دارد. البته پرخوني بدن هم به كاهش غلظت مواد معدني كمك مي‌كند. كمبود كلسيم، فسفر و فلورايد مي‌تواند روند پوسيدگي دندان‌ها را سرعت ببخشد و براي مادري كه دندان‌هاي سالمي ندارد، دردسرساز شود.

مهم نیست مشکل دندانی دارید و احساس درد می‌کنید یا نه، همین که تصمیم به بارداری گرفتید باید سراغ دندانپزشک‌تان بروید تا همه دندان‌های‌تان را معاینه کند و پوسیدگی‌ها ترمیم شود. گاهی ممکن است یک پوسیدگی سطحی وجود داشته باشد و هیچ درد یا آزاری از آن احساس نکنید ولی همین مشکل کوچک در دوران بارداری می‌تواند به دردی غیرقابل تحمل تبدیل شود و امان‌تان را ببرد.

مسواک زدن و نخ کشیدن دندان‌ها بعد از هر وعده غذایی اگرچه در هر شرایطی مهم است ولی در دوران بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و باید با دقت بیشتری انجام شود. استفاده از دهان‌شویه هم برای زنان باردار ضروری است. البته محلول‌های دهان‌شویه‌ای که مخصوص دوران بارداری باشد وجود ندارد ولی دهان‌شویه‌های معمول که در شرایط عادی توصیه می‌شوند، برای این دوران هم مناسب است. فقط باید دقت شود دهان‌شویه‌ای که انتخاب می‌شود غیرالکلی باشد.

سوالات مشابه

0 امتیاز
3 پاسخ 377 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 338 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 500 بازدید
...