0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (843 امتیاز)

در مورد جویدن آدامس چه تحقیقاتی صورت گرفته که فواید و مضرات آن را بیان کند؟

این فواید و مضرات چیست؟

چه نوع آدامسی بهتر است؟

2 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (12 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

جویدن بیش از اندازه آدامس علاوه بر شیرینی آنکه به پیش روی دیابت منجر میشود باعث ساییده شدن دندانها به مرور زمان و همچنین تولید اسید دهان و معده اضافی خواهد شد.مصرف کم آدامس قاعدتا این عواقب را به دنبال ندارد.آدامس مفید، آدامسی طبیعی به نام سغز است که از شیره درختی به نام بن گرفته میشود.کوندر نیز میتواند جایگزین آدامس شود.

0 امتیاز
قبل توسط (690 امتیاز)

فواید:

1) طبق تحقیقات اخیر، جویدن آدامس حین انجام کار سبب بهبود عملکرد مغز از لحاظ هوشیاری، حافظه، درک و تصمیم گیری می شود. اینکه جویدن آدامس چگونه می تواند باعث افزایش حافظه شود، به طور کامل شناخته شده نیست اما طبق یک تئوری، این ارتقای حافظه به دلیل افزایش خون رسانی به مغز طی جویدن آدامس حاصل می شود. هم چنین مطالعات نشان داده اند که در افراد با شغل های پراسترس، جویدن آدامس می تواند استرس را کاهش دهد و احساس هوشیاری را ارتقا بخشد. شاید این موضوع با کاهش سطح هورمون های استرس مانند کورتیزول همراه باشد.

2) آدامس ها معمولاً شیرین و کم کالری هستند، به همین دلیل به شما کمک می کنند کالری کمتری مصرف کنید. هم چنین باعث کاهش اشتها و حس گرسنگی و در نتیجه مانع پرخوری شما در میان وعده ها می شود و همه این ها منجر به کاهش وزن شما می گردند. طبق تحقیقات اندکی در این زمینه، جویدن آدامس باعث بالا رفتن 19 درصدی میزان سوخت و ساز بدن می شود. اما مطالعات در این حوزه کافی نیست.

3) آدامس های حاوی نیکوتین به ترک سیگار کمک می کنند.
4) طبق مطالعات اخیر، جویدن آدامس بعد از جراحی های دستگاه گوارش، سرعت بهبود را بالا می برند.

مضرات:

1)آدامس های بدون شکر حاوی قندهای الکلی مثل زایلیتول هستند. مصرف مکرر این قند به دلیل اثرات ملینی آن بخصوص در افرادی که سابقه سندروم روده تحریک پذیر دارند، می تواند علت ناراحتی های گوارشی و اسهال باشد.

2)آدامس های حاوی شکر باعث رشد باکتری های مضر دهان می شود که عامل ایجاد پلاک روی دندان نیز همین عامل است و در طول زمان منجر به پوسیدگی دندان می شود.

3)علت بعضی از مشکلات فک، می تواند زیاد جویدن آدامس باشد. هرچند این موضوع نادر است ولی مطالعات اخیر بین اختلال گیجگاهی فکی با مصرف زیاد آدامس ارتباط قائل شده اند. این اختلال گیجگاهی فکی ایجاد شده می تواند با درد همراه باشد.

4) مطالعات اخیر بین آدامس جویدن و ابتلا به سردرد و میگرن و یا عود این بیماری ها رابطه پیدا کرده اند و بهتر است مصرف آدامس در افراد مبتلا به میگرن کاهش یابد.

اگر دوست دارید آدامس بجوید نوع بدون شکر با قند الکلی زایلیتول را انتخاب کنید.
تنها افرادی که دارای سندروم روده تحریک پذیر هستند برای پیشگیری از بروز علائم گوارشی بهتر است به جای آدامس حاوی زایلیتول از آدامس های با شیرین کننده های کم کالری مثل استویا استفاده کنند.
اگر دچار آلرژی یا حساسیت غذایی خاصی هستید قبل از مصرف هر ماده غذایی بهتر است برچسب اطلاعات آن ماده را مطالعه کنید تا مطمئن شوید حاوی موادی آلرژن برای شما نباشد.

 

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 342 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 526 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 2.3هزار بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 540 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 316 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 208 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 456 بازدید
سوال شده 6 سال قبل در علم و دانش توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 7.0هزار بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 1.3هزار بازدید
سوال شده 9 سال قبل در علم و دانش توسط میشل (892 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ 1.1هزار بازدید
...