+2 امتیاز
قبل در تغذیه و سلامت توسط (2.2هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

یه خبری میخوندم خواستم ببینم واقعیت داره؟ اگه داره پس برای تشخیص پرتقال رنگ شده از غیر رنگ شده باید چه کار کرد؟ و اینکه آیا واقعا واکسی که به میوه‌ها میزنن ضرر نداره؟

خبر مربوطه: این پرتقال ها را نخورید چون …

1 پاسخ

+3 امتیاز
قبل توسط (741 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ

با آغاز فصل زمستان و عرضه مرکبات در بازار مصرف، مقداری از این محصولات برای عرضه نوبرانه زودتر موعد ازدرخت چیده می‌شوند که گفته می‌شود میوه‌های زودتر چیده شده که سبز رنگ هستند در اتاق‌هایی مخصوص با افزودن موادی مانند اتیلن و در دمای بالا رنگ می‌گیرند و از آنجا که از گاز‌های غیراستاندارد در این اقدام استفاده می‌شود طعم و کیفیت میوه افت می‌کند اما مدیر کل دفتر میوه وزارت جهاد کشاورزی تاکید دارد مرکبات پیش از موعد برداشت نمی‌شوند و تنها برای تغییر رنگ این محصول را در اتاق‌های سبززدایی قرار می‌دهند و هیچ رنگی به آن ‌اضافه نمی‌شود. برخی پرتقال‌های سبز رنگی که هنوز زمان خوردن‌ آنها فرا نرسیده، زودتر از موعد برداشت شده و برای آنکه به صورت نوبرانه در بازار عرضه شوند، در اتاق‌هایی مخصوص با افزودن موادی مانند اتیلن و در دماهای بالا (حدود ۷۵ درجه) به میوه‌هایی با رنگ زرد یا نارنجی تبدیل می‌شوند. اگر گاز و دمای استاندارد در این اتاق‌ها به کار گرفته شود، میوه‌های فرآوری شده با کیفیت خواهد بود اما سورتینگ‌داران غالبا دانش کافی برای انجام این فرآیند را نداشته و از گاز‌های غیراستاندارد و دمای بسیار بالا استفاده می‌کنند که سبب کاهش کیفیت پرتقال‌های نوبرانه‌ می‌شوند. میوه‌هایی که ظاهر، اندازه و رنگ طبیعی دارند، میوه‌های باکیفیت و مناسبی هستند اما در کنار پرتقال‌های طبیعی با رنگ نارنجی، پرتقال‌هایی مشاهده می‌شود که رنگ قرمز و آجری دارند که به آن‌ها رنگ زده می‌شود و کیفیت ندارند. دراستانهای شمالی به دلیل شرایط اقلیمی و ابرناکی بالا، رنگدانه کلروفیل مرکباتی مانند پرتقال شکسته نمی‌شود و تنها برای تغییر رنگ این محصول، آنها را در اتاق‌های سبززدایی قرار می‌دهند همچنین واکس زدن میوه‌ها به معنای آغشته کردن میوه‌ها به نوعی پارافین است و هیچ ضرری هم برای بدن ندارد زیرا این پارافین‌ها داخل پرتقال نفوذ نمی‌کند و بیشتر هم برای بازار پسندی و فروش بهتر است و این واکس‌ها به هیچ عنوان سمی نیستند. با شست‌وشو این پارافین‌ها از میوه جدا می‌شود. طلعت قانع دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم وزارت بهداشت می گوید اگر در میوه ها از واکس های مجاز استفاده شود به دلیل اینکه این ماده یک روغن خنثی است مشکلی ایجاد نمی کند ولی توصیه ما به هموطنان این است اگر از سلامت پوست میوه اطمینان ندارند حتما در زمان استفاده پوست آن را بگیرند. واکس میوه اگر کاملا هم استاندار باشد باز باعث جذب گرد و غبار و آلودگی ها هوا بر روی پوست میوه می شود و لذا ضروری است تا قبل از استفاده میوه حتما آن را باشوینده های مخصوص شستشو داده تا این آلودگی ها از برطرف شود. وی با بیان اینکه برای شستشوی میوه نباید از آب خالی استفاده کرد خاطر نشان کرد: آب به تنهایی نمی تواند آلودگی های موجود روی پوست میوه را پاک کنند و لذا باید توجه شود تا برای این کار حتما از شوینده های مخصوص و یا کمی مایع ظرفشویی حل شده در آب استفاده شود و حتی المکان پوست میوه هم گرفته شود.

قبل توسط (930 امتیاز)
من واسه سیب رو هم شنیدم!!
وضعیتش داغونه!!
قبل توسط (2.2هزار امتیاز)
آره الان یادم اومد. یه زمانی میگفتن حتما پوستشو بکنید بخورید منتها باز یادم رفته بود! جدیدا با پوست میخورم باز. یعنی همچنان مشکل داره؟!

سوالات مشابه

+1 امتیاز
2 پاسخ 743 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 275 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 67 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 429 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 1.5هزار بازدید
سوال شده 11 سال قبل در تغذیه و سلامت توسط maryam (383 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 3.1هزار بازدید
سوال شده 5 سال قبل در علم و دانش توسط هیوا (458 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 587 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.9هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 14.5هزار بازدید
...