+2 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (25 امتیاز)
دوباره دسته بندی کردن قبل توسط
نرم افزار سرویس گرا چیه و چه ارتباطی به معماری سرویس گرا داره؟ نرم افزار سرویس گرا مثل چی؟

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (2.2هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

"معماري سرويس گرا" به عنوان يکي از آخرين دستآوردها در توليد نرم افزار، به نظر مي رسد،  در سالهاي آتي معماري غالب صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات باشد. علت بوجود آمدن اين معماري، ايده اي بود که در ذهن تعدادي از معماران آن وجود داشت و آن " نرم افزار به عنوان سرويس" بود.
در مدل "نرم افزار به عنوان سرويس" شما نرم افزار خود را بگونه اي طراحي مي کنيد که قابل استفاده توسط سيستم هاي ديگر باشد يعني  ديگران مي توانند براي استفاده از سرويس شما ثبت نام کنند و هر موقع که لازم داشتند از خدمات آن بهره ببرند، همانند حالتي که در مورد شبکه هاي تلويزيون کابلي  وجود دارد. تا زماني که شما به سرويس متصل هستيد، شما مي توانيد هر لحظه که خواستيد از سرويس استفاده کنيد.
براي مدتهاي طولاني برنامه نويسان سعي مي کردند تا، کدهاي خود را بصورت modular بنويسند، تا بتوان از آن در توليد نرم افزارهاي ديگر استفاده کرد. تفاوت نوشتن کد بصورت modular  و بر اساس معماري سرويس گرا در حجم مخاطبان آن است.
دوباره به همان مثال اول برمي گريم، وقتي شما کد خود را به منظور قابل استفاده بودن توسط نرم افزارهاي ديگر، به شکل modular مي نويسيد مانند اين است که، يک شبکه تلويزيون کابلي درون يک ساختمان خاص داريد و بنابراين فقط ساکنين آن ساختمان مي توانند از آن بهره برداري کنند.
در جهان امروز طيف مخاطبانی که بالقوه مي توانند از سرويس شما استفاده کنند، کل کاربران روي شبکه اينترنت است. بنابراين بايد مکانيزمي بوجود مي آمد، که مي توانست پاسخگوي اين محيط جديد (اينترنت) و کاربران آن باشد و بنابراين معماري سرويس گرا بوجود آمد.
اين معماري توسط دو شرکت IBM, Microsoft بوجود آمد، که هر دو شرکت طي سالهاي اخير از حاميان اصلي سرويسهاي وب   و عامل بسياري از ابداعات جديد در حيطه سرويس هاي وب، مانند  UDDI ,WSE بوده اند.
قابل ذکر است، که در آخرين معماري در حال توسعه، در توليد نرم افزار که هنوز هم در مرحله تحقيقاتي است ( MDA) ، تدابيري جهت هماهنگي با معماري سرويس گرا در نظر گرفته شده است.
از نمونه هاي استفاده از اين معماري در کشور خودمان، سازمان ثبت احوال کشور است که موظف شده تا پايگاه هاي اطلاعاتي خود را بصورت سرويس وب و مبتني بر اين معماري به ساير نهادها مانند نيروي انتظامي و ساير دستگاه ها ارائه دهد.

دانلود مقاله

 

معماری سرویس گرا در حقیقت یک سبک برنامه نویسی میباشد و نه یک ابزار یا چیزی مانند آن. اکثر اوقات وقتی حرف از معماری سرویس گرا میشود، ذهن ها به سمت وب سرویس ها پیش میرود. در حالیکه وب سرویس تنها ابزاری است که میتوانند برای پیاده سازی بعضی از مفاهیم داخل معماری سرویس گرا مفید واقع گردد.

هدف درمعماری های نرم افزاری ، همانند دیگر رشته ها(مانند عمران)، تهیه ی نقشه برای پیاده سازی توسط مجری است...

منبع

 

هر كس كه از سايت هاي تجارت الكترونيكي به صورت آنلاين خريد كرده باشد، با مفهوم سرويس ها آشنا است. وقتي كه سفارشتان را داديد، بايد اطلاعات كارت اعتباريتان را ارايه كنيد كه به طور معمول توسط يك فراهم كننده سرويس ثانويه، تاييد و شارژ ميشود. وقتي كه سفارش پذيرفته شد، شركت سفارش گيرنده يك شركت فراهم كننده سرويس حمل ونقل فراهم مي كند و در نهايت كالاي شما تحويلتان مي شود. نياز به معماري سرويسگرا از جنبه اي ديگر نيز به نحوه بارزي در برنامه هاي كاربردي eCommerce مشهود است اگر مثلا جزء (componet) مربوط به پرداخت با كارت اعتباري offline و يا غير فعال باشد،‌ قرار نيست كه فرايند فروش متوقف شود. بلكه سفارش ها بايستي پذيرفته شوند و عمليات پرداخت به وقت ديگري موكول شود....

منبع

 

در چهار دهه اخیر ، پیچیدگی نرم افزارها روز بروز بیشتر شده و تقاضا برای نرم افزارهای قدرتمندتر افزایش یافته است. در این میان ، به نظر می رسد که روشهای قدیمی جوابگوی نیازهای در حال رشد کنونی نیستند و نیاز به ایجاد و بکارگیری روشهایی است که بوسیله آنها بتوان بر این پیچیدگیها در زمانهایی کوتاهتر غلبه کرد. از طرفی امكان كنار گذاشتن سیستمهای نرم افزاری موجود که تا به حال مشغول سرویس دهی به مشتریان بوده اند ، وجود ندارد و می بایست سیستمهای جدید را بصورت یکپارچه و در کنار همین سیستمها بوجود آورد. معماری سرویس گرا ، با تکیه بر محاسبات توزیع شده و بر پایه شبکه ها و لایه های میانی و همچنین زبانهایی که تولید نرم افزارهای توزیع شده را فراهم می كنند ، بعنوان راه حلی مناسب جهت از میان برداشتن مشکلات و مسائل مذكور مطرح گردیده است. در این مقاله ضمن معرفی این معماری به محاسبات سرویس گرا و نیازهای آن پرداخته و معماری سرویس گرای توسعه یافته به عنوان راه حلی برای رفع این نیازها ارائه می شود...

بررسی معماری سرویس گرا

 

 

چند مقاله و کتاب مرتبط با سرویس گرایی برای دانلود:

ارائه کارگاه معماری سرویس گرا (کامل)


طراحی سازمان سرویس گرا بر اساس اصول معماری سرویس گرا


مدل وابستگی بین مدیریت فرایندهای کسب و کار با معماری سرویس گرا


معماری سرویس گرا از نگاه مدیران فناوری اطلاعات


و منابع زبان اصلی:

SOA Governance For The Services Driven Enterprise (2008)
 

Practical Microsoft SOA Implementation (2007)

 

آزمایشگاه تحقیقاتی-کاربردی معماری سازمانی سرویس گرا با توجه به نیاز موجود در کشور برای فراگیری و بکارگیری نظام مند رویکرد معماری سازمانی مبتنی بر سرویس با همکاری مشترک میان سازمان فناوری اطلاعات ایران و دانشگاه شهید بهشتی به عنوان قطب معماری فناوری اطلاعات کشور راه اندازی گردیده است. یکی از اهداف این آزمایشگاه، ارائه مجموعه راهنماها، استانداردها، اسناد فنی و تکنیک های پیاده سازی در حوزه معماری سازمانی سرویس گرا در قالب نهاد مرجع در کشور بوده است.

 

منبع

0 امتیاز
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

نرم افزار های سرویس گرا، نرم افزار هایی هستند که در فرآیند توسعه آنها بر روی مفاهیم سرویس گرایی و معماری سرویس گرا تمرکز شده است. این گونه نرم افزار ها بر پایه استفاده مجدد از سرویس های موجود توسعه پیدا می کنند و نرم افزار نهایی از ترکیب یکسری سرویس تولید می شود.

برای مثال شما می خواهید یک سیستم تولید کنید که در آن کاربر بتواند در بین رستوران ها جستجو کرده و رستوران مورد نظر خود را که غذای دلخواهش را دارد پیدا کند. اگر شما بخواهید این سیستم را با رویکرد سرویس گرا طراحی و پیاده سازی کنید باید تمام ماژول ها و قسمت های سیستم را در قالب سرویس ببینید که به سایر قسمت ها سرویس می دهد و سیستم از همکاری این سرویس ها کار خود را انجام می دهد مثل سرویس جستجوی غذا در رستوران ها یا سرویس افزودن و ویرایش مشخصات یک رستوران ، همچنین بعضی از این سرویس ها می توانند در اختیار عموم در قالب API قرار بگیرند . از طرف دیگر لزومی ندارد تمام سرویس ها را خودتان تولید کنید برای مثال برای نمایش مکان رستوران ها در سطح شهر می توانید از سرویس نقشه گوگل در برنامه استفاده کنید.

قبل توسط (25 امتیاز)
Mda چطور؟؟ هنوز هم در مرحله تحقیقاتی هست؟؟   
این مثال سرویس گوگل که زدید رو میشه یکم با مفهوم نرم افزار سرویس گرا و معماری سرویس گرا بیشتر توضیح بدید؟؟
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)
جواب ویرایش شد.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 1.4هزار بازدید
سوال شده 10 سال قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 724 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 517 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.8هزار بازدید
...