0 امتیاز
قبل در تغذیه و سلامت توسط (892 امتیاز)
آیا فریز کردن غذا و استفاده از آنها برای معده مشکلی ایجاد می کند؟

1 پاسخ

+2 امتیاز
قبل توسط (7.0هزار امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ

هنگامی که غذایی فریز می شود بلافاصله دو اتفاق مخرب رخ می دهد:

  1. دیواره های سلولی به دلیل گسترش آب داخلی مواد از بین می رود و از این رو سلول ها می میرند و زندگی خود را از دست می دهند
  2. در بخش هایی از غذا یخ زده که هوا به آن می رسد اکسیداسیون صورت می گیرد و در نتیجه مواد مغذی از بین می رود.

 زمانی که دیواره سلولی غذا از بین می رود مواردی از قبیل موارد ذیل پیش می آید:

  • هنگام انفجار دیواره سلول ها،آنزیمی تخریبی به نام لیزوزومها تولید می شود که در طول فریز شدن فعال نیستند و پس از ذوب ماده غذایی به تجزیه محتویات سلول می پردازند.
  • چه اکسیداسیون و چه سلول های متلاشی شده با آنزیم، زمانی که ماده غذایی به درجه حرارت مناسب برسد حکم  خاک مناسبی برای کشت باکتری ها و قارچ ها را پیدا می کند. 

اکسیداسیون سلول های پشت سر هم عامل اصلی وخامت مواد غذایی و از بین رفتن طعم و کیفیت ماده غذایی تازه می شود که با هیچ افزودنی قابل جبران نمی باشد.

علت اینکه غذاهایی که یکبار فریز شده اند بسیار سریعتر از غذاهای تازه متلاشی و تجزیه می شوند هم فعالیت باکتری هایی است که به محض ذوب شدن غذا شروع به فعالیت می کنند.

لازم به ذکر است غذاهایی که زودتر هضم می شوند در این شرایط استرس زای زندگی امروزه مشکلات کمتری را برای ما به نسبت غذاهایی مانند غذاهای منجمد، پخته و غذاهای دارای روغن و پروتئین زیاد که دیر هضم می شوند، به وجود می آورد.

اگر غذای یا میوه های فریزری را به صورت سرد استفاده کنیم در معده باقی خواهد ماند تا به دمای بدن بررسد و در این حالت ممکن است قند موجود در غذا یا میوه قبل از رسیدن به روده کوچک جهت جذب تخمیر گردد . اگر غذا در معده ما قبل از اینکه هضم شود دچار احساساتی مانند خشم و استرس و نا امیدی و .... شویم هضم به تعلیق در آمده و مشکلاتی را برای سیستم گوارش ما در پی خواهد داشت در حالی که غذاهایی که به سرعت و بسیار ساده هضم می شوند را مصرف کنیم در چنین مواقعی ناراحتی بیسار خفیف تری را برای ما به وجود می آورند.

برای اینکه بدانیم بهترین روش برای ذخیره و حفظ مواد غذایی چیست لازم است که به طبیعت نگاه کنیم که تنها شیوه طبیعت خشک کردن است مانند انواع توت ها و میوه ها و حبوبات. مواد خشک شده حتی در حالت فریز شده هم به دلیل وجود بسیار کم آب جهت کسترش در حالت فریز شدن نمی تواند دیواره سلولی مواد غذایی را از بین ببرد.

پس بهتر است اولویت مواد غذایی مصرفی خود را به مواد غذایی تازه و خشک به نسبت فریز شده بدهیم.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 605 بازدید
سوال شده 6 سال قبل در تغذیه و سلامت توسط Saeed Zarinfam (1.1هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 1.1هزار بازدید
+1 امتیاز
6 پاسخ 30.9هزار بازدید
سوال شده 10 سال قبل در تغذیه و سلامت توسط میشل (892 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 636 بازدید
+5 امتیاز
1 پاسخ 538 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 7.8هزار بازدید
سوال شده 10 سال قبل در تغذیه و سلامت توسط mp (7.0هزار امتیاز)
0 امتیاز
2 پاسخ 485 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 129 بازدید
...