0 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (1.3هزار امتیاز)

کیبورد Dvorak چه نوع کیبوردیه؟

1 پاسخ

+3 امتیاز
قبل توسط (2.4هزار امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ

بهتره قبل از این که به توضیح کیبورد های Dvorak مشغول بشیم یه نگاهی به تاریخچه صفحه کلید ها بیندازیم :

در سال ۱۸۶۰ یک مخترع دستگاهی رو به نام خود ثبت (QWERTY) و اختراع کرد که بعد ها ماشین تحریر نام گرفت.

QWERTY اولین کیبورد به جود آمده نبود، حتی اولین کیبورد ماشین تحریر هم نبود. قبل از اون یک کیبورد ساده تر با دو ردیف حروف وجود داشت که بر اساس کلید های پیانو طراحی شده بود:

خلاصه بیش ز 70 سال اختراع ماشین تحریر می گذشت و پس از ارتقا و تصحیح فراوان حروف و اعداد دیگر نیز به آن اظافه شد و در سال ۱۹۳۶، سال ها بعد از متولد شدن QWERTY یک متخصص آموزش، کیبوردی را تحت نام خودش (Dvorak) طراحی و به ثبت رساند.

هدف از طراحی این کیبورد این بود تا نواقص QWERTY را برطرف کند. در واقع Dvorak قصد داشت تا اشتباهات متعدد در تایپ را به حداقل برساند، تا جای ممکن سرعت تایپ را افزایش دهد و هم چنین بهترین سازگاری را با انگشتان تایپیست ها ایجاد کند. 

ارمغانی این این صفحه کلید به بار می آورد این است که تایپیست هایی که با کیبورد Dvorak تایپ می کنند ۶۰ درصد کمتر نیاز به حرکت دادن مچ دست و انگشتانشان به اطراف هستند. و البته با استفاده از صفحه کلید مذکور ناراحتی های ناشی از تایپ طولانی مدت بسیار کمتر شد .

نمونه یه صفحه کلید Dvorak

البته در سال های جدید روش های جدیدی برای چینش کلید ها ارائه شده : 

به عنوان مثال در سال ۲۰۰۶ برنامه نویسی با نام Shai Coleman کیبوردی را با عنوان Colemak معرفی کرد ( مخلوطی از Dvorak و Coleman) برخلاف نام آن، تغییرات مستقیمی بر روی صفحه کلید Dvorak به وجود نیامده بود. در حقیقت Colemak چیزی بین QWERTY و Dvorak بود.

و نمونه کیبرود Colemak

برای دیدن صفحه کلید ها مخصوصا در صنایع کامپیوتر می تونید یه نگاهی به ویکی پدیا و برای اطلاعات بیشتر هم یه نگاهی به این سایته بکنید 

 

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 2.2هزار بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 9.7هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 329 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.3هزار بازدید
سوال شده 9 سال قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط سلطانی (1.0هزار امتیاز)
0 امتیاز
2 پاسخ 10.1هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 144 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 133 بازدید
...